fredag den 13. juni 2014

Fugle er gode gendyrkere...


Denne "Rosa multiflora" fik jeg oplyst den hed, er dukket op i hækken, er bare så glad for at jeg ikke bare klippede den væk, på samme måde har jeg en Rønnebær




Mine piger er blevet bidt af at støbe med beton, her er det rabarberblade de har lavet fuglebade af


Al det betonstøberi giver udfordringer til bilen når den skal transportere sækkevis af cement, stolpebeton og strandsand


Tirsdag den 10. juni var jeg til 10 års fødselsdag i FORUNDRINGENS HAVE som ligger ved Vestjyllands Højskole


Jeg er helt pjattet med deres halmhus


Se lige disse smarte drivbænke


Og stolene, sådan en må jeg ha skaffet træ til


Fremmødet var stort, de har mange venner


Birtha diskede også op med lækkerier fra haven


Alt var lavet med råvarer fra haven, fantastisk


Og jeg fik ved samme lejlighed luftet de nye skilte til bilen




Bjørnerod 50+ år gammel ja, og så har den ikke fået lov til at blomstre i mange år, men fordi den står i min svigermors have har den allernådigst fået lov i år så jeg kan indsamle frø - Det var først efter jeg selv lykkedes med at få Bjørnerod i Permahaven at jeg genkendte den som noget der stod i svigermors have, planten stammer fra en stikling fra hendes hjem fra en plante der på det tidspunkt også var 50+ år - Jeg har fået lov til at "grave en bid" af den, men nænner det faktisk ikke, så jeg forsøger mig med frøformering, som det ses bliver der frø nok hvis det kunne interessere nogen - læs mere om planten her: http://www.urtegartneriet.dk/Portraetter/Bjoernerod.htm


Flækket kylling på bund af div. grønt smager skønt med havens urter, tilberedt på grill


Se lige hvad jeg fik forærende af en gæst på lossepladsen, to stykker gulvbrædt og så er vi kørende igen, tænker at lave en "Palleramme" eller to til den


Halmballedyrkning er blevet en fast ting i Permahaven


Lettere kan det ikke være at lave et højbed med indbygget undervarme


Gumle, som er mit alternativ til kompostorme, havde smagt frihedens sødme medens jeg byggede en høhæk på dens bur, den bed elastikken over og morgenen efter sad den ved siden af og ventede på mig


Nu er høhækken forhåbentligt sikret for fremtiden, men Gumle får fremover lov til at nyde friheden medens jeg er i haven


Man prøver lige om en Høhæk er en god soveplads, det er dog kun set den ene gang


Vi havde ikke mere end lige fået loppefundet ind ad døren inden Frej fandt en god plads, han elsker også at han er den eneste der kan hoppe op på reolen, når Thor bliver for irriterende

  
Skorzornerod har smukke blomster


Kålen giver mange frø i år


Kartofler og tomater gror fint i Permahavens Grow Tønder


 Elsker mine pauser i Driveriet hvor jeg kan se hvad der er klar til udplantning næste gang det er opgaven



Ingen kommentarer:

Send en kommentar