søndag den 10. november 2013

November blev hængt til tørre...

Ja hvem kender ikke sangen med de selv samme ord i en anden rækkefølge, den er bare så skøn - Skønt er det også at tørre afgrøder i november, nu da man har fået det gamle genbrugs tørreskab støvet af, efter opholdet flere år i glemslen 


Jeg startede op med en hel grønkål, med stok og det hele, eller minus de nederste blade/grene som Gumle fik i indflyttergave i vinterburet 



Bladene blev tørre efter et par omgange, men der trak væde ud af stokken igen, så de måtte rippes og så var det da godt at jeg lige havde et par store stålbakker med huller liggende, dem fra riskogerne havde heller ikke hjulpet meget her



Der tørres også masser af frø, chilier og rundstykker, 
sidst nævnte elsker Gumle



Et dusin radisser der har sat frø i to omgange bliver altså til en masse frø, men heldigvis kan man spise de friske bælge, fandt vi ud af, måske skal de steges eller marineres for at få mere smag, men sprøde er de



Grønkålen fra sidste år bliver det næste der skal tørres, den er blevet pelset for en masse frø i år, gad vide om den gror videre til næste år?



Jeg bliver stadig forundret over den grokraft der er i et gendyrket bladselleri, hvor alt på nær rodstumpen blev spist og nu kan den spises igen

2 kommentarer:

  1. Hej Tony

    Hvad er fordelen ved at tørre grønkålen? Jeg lader den bare stå i haven og høster, når jeg har brug for den!
    Hilsen Susanne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susanne, tak for dit indlæg her.
      Det startede med at jeg faldt over et indlæg i FaceBookGruppen "Mad fra Haven" her foreslog man at tørre grønkål til chips og ganske rigtig er de sprøde og lidt sjove at få i munden, senere kom tanken at knuse de tørrede grønkål og bruge dem i en suppe lavet på den hurtige måde og sådan bruger jeg mine tørrede kålblade sammen med lidt Vegana, salt og friskkværnet peber som overhældes med kogende vandt og trækker som the - Næste tørreprojekt er at tørre rodfrugter, porre m.m og lave en færdigblanding til quicksuppen
      Dette betyder på ingen måde at jeg vil udfase grønkålen som et friskt overvintrende tilskud fra haven som du beskriver, for kål og frost hører sammen og giver den bedste smag

      Slet