fredag den 22. februar 2013

HUREKA...

Lidt presset af min yngste datter skulle jeg levere et stk. røget svinemørbrad til min ældste datter onsdag aften - onsdag formiddag var det færdig(tør)saltet, men slet ikke tør nok til røgning, så gode råd var dyre - Ind i ovnen på en rist, op 50 gr. varmluft og en gaffel i klemme i lågen - efter en ½ times tid kunne jeg vende kødet og tørre færdig - imedens var røghatten sat op, 1/3 del sprit i brænderne og en ½ kop røgesmuld over hver og så måtte det stå sin prøve, jeg kunne altid give mere



Flottere kan det vist ikke blive, kødet var gennemtilberedt men noget af det blødeste og saftigste man kan tænke sig - Jeg ved ikke om det er nogen god ide, men jeg har løftet risten med en magnet i hver hjørne af dryppladen, det giver en mere jævn røgning end uden

2 kommentarer:

  1. Det er superlækkert. Varmrøget mørbrad og laks er ikke det værste vi har. Røget kylling og rygeost er også godt.
    Jeg bruger en kasseret Weber grill til at røge i. Det fungerer fint med en spritbrænder fra fonduesættet i bunden, og savsmuld i en leverpostejform på nederste rist. På øverste rist sætter jeg ca. det samme, som du har.
    Lidt bøvlet når leverpostejformen skal have en påfyldning et par gange i timen. Men gratis!

    SvarSlet